Versace

Det finns många modedesigners som har kommit upp sig för att sedan stanna på topplistan. En av dessa är Gianni Versace som 1978 startade ett italienskt modehus uppkallat efter honom själv. Gianni Versace föddes 1946 i Italien. Anledningen till att han blev intresserad av kläder och mode, var att hans mor var en sömmerska. Redan i 9 årsåldern skapade han en klänning, det första av många plagg som sedan följde i hans karriär som designer.

 

När Versace var 26 år gammal, flyttade han till Milano och började där arbeta som modedesigner. Efter 6 år kunde han presentera en helt egen damkollektion på en större modevisning. Sin första utmärkelse för bästa modeskapare, fick Versace 1982 då han hade presenterat en vinterkollektion för 1982-1983. Han har kunnat hämta många fler utmärkelser efter detta, för sina välgjorda designer inom klädindustrin.

 

Versace blev bara 51 år gammal, han sköts till döds utanför sitt dåvarande hem i Florida. Giannis syster Donatella Versace, var den som fick ta över större delen av imperiet och hon har tillsammans med sin dotter Allegra Versace fört hans namn vidare på ett exceptionellt sätt. Många kända personer har valt att bära Versaces skapelser, bland annat Elton John, prinsessan Diana och Madonna är stora fans av Versaces klädkollektioner. Versace hör till ett av de största modehusen idag, som inte använder sig av haute couture som sömnad.  För att få kalla sig haute couturist, som det heter, måste man uppfylla några kriterier. Bland annat att skräddarsy kläderna till sina köpare, ha en ateljé i Paris med inte mindre än 15 anställda och göra en presentation två gånger om året, av sina klädkollektioner. Men detta har inte Versace anammat och är således ingen haute coutorist.

 

Modehuset Versace har utvecklats och idag säljer man inte enbart kläder, utan även andra föremål såsom väskor, skor, klockor, smycken, parfymer och andra lyxiga accessoarer till hemmet. Huvudsätet ligger fortfarande kvar i Milano, Italien, men som hos så många andra modebutiker, kan du idag shoppa via internet. Detta gör det enkelt för modebutiken att nå ut till sina köpare och de är många.

Redaktion